BIOGRAFI


Linnea Andreassen är en svensk mezzosopran från Uppsala, nu boende i Stockholm.

Kommande och nyligen genomförda framträdanden inkluderar rollerna som Brita och Jordemor i Ture Rangströms "Kronbruden" på Malmö Opera, Vetenskapen i den nyskrivna operan "Ålevangeliet" på Folkoperan i Stockholm och Andronico i Vivaldis "Il Giustino" på Drottningholms Slottsteater.

Linnea gjorde sin debut 2015 som en av de tre Adelige Waisen i Christof Loys produktion av "Der Rosenkavalier" på Kungliga Operan i Stockholm. På Malmö Opera debuterade hon våren 2017 som Der Trommler i Viktor Ullmans "Der Kaiser von Atlantis" – en roll som hon inte bara framförde med sin röst utan även genom att spela trumman själv. Sommaren 2018 och 2020 återvände hon till Malmö Opera för att gestalta rollen som den Ateistiska Feministen i Förvandlingar i Helvetet.

Linnea har stor erfarenhet av att arbeta med samtida musik, och hon har framfört ett flertal världspremiärer. För att nämna några så medverkade hon i uruppförandet av den isländska tonsättaren Karólína Eiríksdóttirs nyskrivna opera "BLY" på Piteå Kammaropera under hösten 2021 och i Carl Unander Scharins opera "The Tale of the Great Computing Machine" för KTH/Vadstena Akademi 2022.


Linnea har även ett stort intresse i barockmusiken och under sommaren 2019 framträdde hon som Antiope i Maria Antonia Walpurgis' "Talestri, Regina delle Amazzoni" med de fria operakompanierna Kamraterna och Den Andra Operan – en av de första föreställningarna av operan sedan dess urpremiär 1766. För att kunna fortsätta sina studier inom tidigare musik blev Linnea den första mottagaren av Vännernas Operastipendium från Drottningholms Slottsteaters Vänner 2018. Stipendiet tilldelades av Hans Majestät Carl XVI Gustaf, Sveriges kung, vid en konsert på Drottningholms Slottsteater.

Linnea upptäckte operan i unga år när hon besökte Kungliga Operan i Stockholm för en föreställning av Mozarts "Trollflöjten" vid fyra års ålder. Efter det visste hon att hon ville bli operasångerska när hon blev äldre, och hon underhöll ofta sina kamrater på förskolan genom att framföra Nattens Drottnings hämndaria från sitt favoritklätterträd. Vid 8 års ålder bildade Linnea sin egen amatörteatergrupp – en satsning som pågick tills hon var 16 och som gav henne möjlighet att upptäcka sin kärlek och talang för arbetet på scenen. För att vidareutveckla sin musikaliska förmåga anslöt sig Linnea till flera körer och popband under ungdomsåren, innan hon slutligen beslutade att rätt väg för henne var att uppfylla sin barndomsdröm att bli operasångerska.

Linnea har sedan dess utbildats vid Vadstena Folkhögskola, Kungliga Musikhögskolan och Operahögskolan i Stockholm, där hon studerade sång för Erik Årman, ett samarbete som fortfarande består. Under sin utbildning arbetade hon med roller som Nancy i Brittens "Albert Herring", Sesto i Mozarts "La clemenza di Tito", Rosina i Rossinis "Il barbiere di Siviglia", Anna 1 i Weills "Die Sieben Todsünden" och Dinah i Bernsteins "Trouble in Tahiti".