TIDIGARE
2021
Thomas Lindahl och Eeva Kilpi
MINA DRÖMMARS OKÄNDA STATIONER
"Mina drömmars okända stationer" tar utgångspunkt i Eeva Kilpis poesi och lyfter fram hennes texter genom musik. Thomas Lindahl komponerade musiken som framfördes av Linnea och Stockholms Saxofonkvartett. Sångcykeln framfördes för första gången i sin helhet på Ängby slott den 28 Nov 2021.
Konserten spelades in och finns att lyssna på i P2:s veckans konsert fr.o.m. den 31 jan 2022:
Mer information: https://stockholmsax.com/projekt
Karólína Eiríksdótter och Ann-Sofie Bárány
BLY
Piteå Kammaropera Sep - Okt 2021
En modern tragedi. Ändå märkvärdigt vardaglig. En mamma, en pappa och två barn. En främmande kvinna. Men också ett mytologiskt Kärlekens väsen. I Piteå Kammaroperas BLY förändrar passionen allt och ur den högsta glädjen tonar fasans skri in i en berättelse där barnen är de mest klarögda.
Under hösten 2021 gjorde Linnea en av rollerna i Karólína Eiríksdótter och Ann-Sofie Báránys nyskrivna opera BLY. Föreställningen regisserades av Mellika Melouani Melani och musiken framfördes av Norrbottensmusikens ensemble Norrbotten NEO under ledning av finländske dirigenten Anna-Maria Helsing.
Mer information: https://norrbottensmusiken.se/ensembler/piteaa-kammaropera/produktioner/2021/bly/
MEDVERKANDE
Karólína Eiríksdóttir, musik
Ann-Sofie Bárány, libretto
Mellika Melouani Melani, regi
Bengt Gomér, scenografi och ljusdesign
Helle Carlsson, kostymdesign
Anna-Maria Helsing, dirigent
SÅNGSOLISTER
Susanna Stern - Kvinna
Martin Hatlo - Man
Linnea Andreassen - Främmande kvinna
Alexandra Büchel - Barn 1
Elisabeth Leyser - Barn 2
Viktor Priebe - Kärlekens väsen
Ensemble: Norrbotten NEO
W. A. Mozart
DON GIOVANNI
Norrlandsoperan våren 2021
INSTÄLLD
Våren 2021 skulle Linnea ha debuterat i rollen som Zerlina när Norrlandsoperans tog sin uppsättning av W.A. Mozarts Don Giovanni på turné. På grund av pandemin blev turnén av Don Giovannni inställd.
2020
Förvandlingar i Helvetet
Malmö Opera Jul - Aug 2020
Under sommaren 2020 återvände Linnea till Malmö Opera för att reprisera rollen som Ateisten i Isabelle Aboulkers opera Förvandlingar i Helvetet - en absurd fars med allvarlig botten. En föreställning som bjöd på mycket uppsluppet och färgstarkt, snabbt och roligt, jazz och cabaret. Men med ett libretto som även ekar av myter som är äldre än kristendomen; om hur kvinnor reser till dödsriket för att finna sig själva.
Mån 24 Februari 19:00
Missionskyrkan, Uppsala
KONSERT
Tillsammans med pianisten Michael Engström gästade Linnea Uppsala Kammarmusikförening med ett varierat program med musik av bl.a. Joseph Haydn, W.A. Mozart, Francis Poulenc, Kurt Weill, Edward Grieg och Rebecka Clarke.
Läs gärna Per A F Åbergs recension av konserten publicerad i UNT här intill.
Mer information: kammarmusikiuppsala.se
2019
Ons 23 Oktober 18:30
Estrad Norr, Östersund
Turnerande skolföreställningar
V. 43 Jämtland
V. 45 Västernorrland
V. 46 Norrbotten
MEMORY
Jonny Dart mår inget vidare. Han har hamnat rejält på glid och dessutom blivit utslängd från en fest där han försökte få svar på några frågor om sitt förflutna men blivit alltför stökig. Så nu sitter han här, dumpad på en parkeringsplats utanför en stormarknad mitt i natten, och försöker minnas och bringa reda i sitt redan rätt trassliga 17-åriga liv. Då dyker Sophie upp. Hon är rysligt gammal och rätt konstig, t o m lite motbjudande med sin egendomliga lukt och besynnerliga klädsel och att hon hela tiden tror att han är någon annan, någon från mycket länge sedan. Jonny som inte har någonstans att ta vägen, följer med Sophie hem, rakt in i en värld som är än mer kaosartad än hans egen.
Memory är en nyskriven opera av Jonas Forssell baserad på en roman av Margaret Mahy (1936-2012), en av Nya Zeelands mest kända barn- och ungdomsboksförfattare och produceras av Estrad Norr.
Mer information: www.estradnorr.se
Jonas Forssell - Text/Musik
Malin Stenberg - Regi
Jens Gustavson - Scenografi
Emma Haake - Mask
Marika Feinsilber - Kostym
Linnea Andreassen - Sophie West
Martin Lissel - Johnny Dart
Jan Löfgren - Nev Fowler
Ylva Gruen - Bonny Benedicta
Jan Levander -Träblås
Stefan Vidmark - Piano
Tomas Nyqvist - Slagverk
Waldemar Swiergiel - Trombon
Sön 3 November 18:00
Uppenbarelsekyrkan, Stockholm
REQUIEM av W.A. MOZART
AMASONERNAS DROTTNING
19 Juni - 20 Juli 2019
ÅRSTA TEATER
För första gången i Sverige spelades AMASONERNAS DROTTNING av Antonia Walpurgis. Denna storslagna och bortglömda barockopera var ett samarbete mellan Den Andra Operan, scenkonstkompaniet Kamraterna, den Köpenhamnsbaserade orkestern Damkapellet och kören Operadonnorna. I föreställningen kunde vi se Linnea göra en kritikerrosad rolltolkning av den krigiska amasonen Antiope.
Linnea Andreassen var den som sångligt gjorde störst intryck på premiären.
/ Per Feltzin, Kulturnytt i P1 20 juni 2019
Operan skrevs 1760 av furstinnan Maria Antonia Walpurgis Symphorosa (1724-1780), inspirerad bland annat av svenska drottning Kristina. Förutom operor skrev hon även böcker, var cembalist och sångerska och sjöng själv titelrollen i uruppförandet av Talestri, Amasonernas drottning 1760 i Nymfenburg, München. Operan spelades ofta runtom i Europa under sent 1700-tal men har sedan dess fallit i glömska, likt många andra verk av kvinnor i historien. Tills nu.
- tredje akten är som ett chorus line där sångarna en efter en får briljera i läckra arior ackompanjerade av danska Damkapellet under ledning av den hurtige cembalisten Marcus Mohlin - mest lysande är den säkra mezzosopranen Linnéa Andreassen.
/ Loretto Villalobos, EXPRESSEN 20 juni 2019
Amasonernas drottning var ett samarbete mellan Kulturhuset Stadsteatern, Kamraterna och Den Andra Operan.
Mer information: kamraterna.com och denandraoperan.se
STHLM NEW OPERA 2019
2 - 5 MAJ, Hugoteatern, Operahögskolan
Under våren deltog Linnea i projektet Sthlm New Opera 2019 som var ett samarbete mellan studenter vid Stockholms Konstnärliga Högskola och Kungl. Musikhögskolan. Samarbetet resulterade i en produktion med två kortoperor, Utomjording av Calle Lindkvist och Emy Stahl samt Förlossningen av Johan Svensson och Hanna Nygren.
Mer information om projektet hittar ni här:
https://www.uniarts.se/aktuellt/evenemang/evenemang-vt-2019/sthlm-new-opera
GULD
30 MARS - 6 APRIL 2019
En fisk som uppfyller alla ens önskningar! Vem skulle inte vilja ha en sån? Nya skor, ett hus, ett slott, en sandstrand och pizza till middag varje dag. Men ändå känner Jacob och hans föräldrar att allting ändå skulle kunna vara lite finare, lite större och lite bättre.
"En sista önskan, fisk, om jag får be: hela världen bara åt oss tre!" sjunger Jacob. Livet leker! Men ju längre tiden går blir havet allt stormigare och fisken allt magrare. Hur ska detta sluta?
En poetisk barnopera om längtan efter lycka och gränsen mellan behov och girighet.
En succé över hela Europa får nu Sverigepremiär!
Med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad Kulturförvaltningen, Konstnärsnämnden och Musikverket. Gästspel på Teater Pero.
Kompositör: Leonard Evers
Libretto: Flora Verbrugge
Regi: Johannes Schmid
Översättning, scenografi och kostym: Paul Garbers
På scen: Linnea Andreassen (mezzo), Magdalena Meitzner (slagverk), Anna Holter (dans)
Lördag 30 mars kl 15.00 - PREMIÄR!
Onsdag 3 April kl. 11:00
Torsdag 4 april kl 10.00 och kl 15.00
Lördag 6 april kl. 11.00 & kl. 15.00
Mer information på www.teatergeist.se
2018
J! CONCERT
AV OCH OMWERNER WOLF GLASER
Söndag 2 Dec 16:00 Konstakademien
Linnea medverkade i en konsert som anordnades av Judisk Kultur i Sverige av och om kompositören Werner Wolf Glaser (1913 - 2006). Glaser komponerade många soloverk, en ansenlig mängd kammarmusik för en mångfald instrumentkombinationer, 14 stråkkvartetter, 13 symfonier, 6 operor, balett- och scenmusik, sånger, körverk. För sina insatser i svenskt musikliv mottog han 1993 av hans majestät Kungen Kungliga Musikaliska Akademins förtjänstmedalj i guld.
Medverkande:
Linnea Andreassen, (mezzosopran); Maria Rostotsky (piano), Cecilia och Martin Gelland (violin), Christian Svarfvar (violin), Eric Willliams (cello), Magdalena Meitzner (slagverk), Lilla Akademins kammarkör, dir. Mark Tatlow.
Etienne Glaser läser och Monica Tranströmer berättar.
Mer information på judiskkultur.se
Det Sjunde Inseglet
Stockholm Aug 2018 och Tatuí/Ilha Bela, Brasilien Nov 2018
International Brazilian Opera Company och det svensk-brasilianska kulturförbundet producerade i augusti 2018 världspremiären av Det sjunde inseglet, en ny opera av kompositören João MacDowell med text från Ingmar Bergmans film med samma namn. Linnea gjorde rollen som väpnaren Jöns vid operans världspremiär på Moderna museet under Bergmanveckan i Stockholm.
I November 2018 reste samma produktion till Tatui och Ilha Bela i Brasilien för att framföra verket där.
Mer info om föreställningen hittar ni på brazilianopera.com.
Ingmar Bergman
Musik
João MacDowell
Regi
Bengt Gomér
Dirigent
Edson Beltrami
Paulina Pfeiffer, David Wijkman, Linnea Andreassen, Michael Axelsson, Johanna Martell, Maria Demerus, Björn Larson
Orquestra e Choro do Conservatório de Tatuí
Några skickliga solister sticker ut, som Paulina Pfeiffers Döden med kolsvarta, glittrande ögonhålor och Linnea Andreassen som väpnaren Jöns.
Bo Löfvendahl, SVD
Västerås Sinfonietta och Folkoperan: Förklädd Gud
4 Okt och 6 okt, Västerås Konserthus
Marie Rosenmir, dirigent
Hanna Husáhr, Shadi Ali, Linnea Andreassen, Alexandra Hedin, Janna Vettergren, Thomas Volle, Martin Åsander, solister
Pia Johansson, recitatiör
Lelo Nika, accordion
Camerata InCantus
På Folkoperan har man framgångsrikt gjort djärva och nyskapande uppsättningar av välkända klassiska verk. Förklädd Gud skrevs 1940 med andra världskriget som fond. På Folkoperan ställde man sig frågan vilka som är de mest utsatta idag och började samarbeta med en grupp romska tiggare i Stockholm. Vi får höra deras berättelser och drömmar i en känslostark föreställning med ständig aktualitet.
Mer information hittar ni här.
Förvandlingar i helvetet
Sommar 2018 Malmö och Stockholm
Den franska queer-operan Förvandlingar i helvetet av Isabelle Aboulker spelades i Malmö och Stockholm sommaren 2018.
Tonsättaren Isabelle Aboulker är känd i sitt hemland Frankrike för sina operor för både vuxna och barn. Hon har bland annat belönats med Academie des beaux arts pris 1999. Hennes verk har inte tidigare spelats i Sverige.
Hennes opera Surprises de l'Enfer (Förvandlingar i helvetet) är skriven 1981 med text av Jean-Pierre Vaguer. Två kvinnor, en ateist och en mördare, är på väg till helvetet. På vägen dit passerar de en djävul som drabbats av livsleda och en ängel som förirrat sig långt bort från sin himmel. Kvinnorna har olika förväntningar på livet efter detta och har inte helt lätt att acklimatisera sig. Men när de till slut möts tar allt en ny vändning.
Föreställningens kostym och scenografi är en modern tolkning av Hieronymus Bosch och görs av Bente Rolandsdotter, aktuell med bl.a. Orfeo på Norrlandsoperan. Regi av Ditte Hammar, aktuell med Stämband av stål - den hyllade filmen om Birgit Nilsson.
Föreställningen är ett samarbete mellan Den Andra Operan och Malmö Opera. Mer info om produktionen hittar ni på denandraoperan.se eller malmoopera.se.
I rollerna
Mördaren: Hanna Fritzson
Ateisten: Linnea Andreassen
Méphisto: Tor Lind
Séraphine: Teresia Bokor
Konstnärligt team
Regi & svensk översättning: Ditte Hammar
Scenografi & kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Musikalisk ledning: Martin Hellström
Vännernas Operastipendium
Den 12 Juni 2018 blev Linnea den första att ta emot Vännernas Operastipendium under en Högtidssammankomst på Drottningholms Slottsteater. Stipendiet som är instiftat av Drottningholmsteaterns Vänner är på 100 000 kronor och ämnat för unga sångare om just avslutat sin operahögskoleutbildning och som är särskilt intresserade av Drottningholmsteaterns 1600- och 1700- talsrepertoar. Linnea mottog stipendiet ur H.M. Carl XVI Gustafs hand med motiveringen:
Linnea får Vännernas Operastipendium för sin önskan att lära om praxis, traditioner samt improvisationer i framför allt Mozart, Vivaldi och Händels musik för att få en ökad förståelse för hur denna kan framföras.
Cosí fan tutte - en konsert
20 Maj 15:00 Skebobruk Orangeri
En operakonsert med det bästa och det sämsta ur Mozart och da Pontes opera om kärlek, trohet och otrohet. Följ med på en resa kantad av fulspel, snedsteg och de moraliska dilemman som uppstår när hjärtat och huvudet drar åt varsitt håll. I denna konsert kommer vi att framföra ett urval ur operan, blandat med presentationer som lotsar publiken genom handlingen och ger en introduktion till verkets historia.
Hösten 2017 mottog Linnea ett stipendium från Lisbeth Håkanssons minnesfond för att starta sitt eget projekt Operacirkeln. Projektet är ett studieprojekt där Linnea, tillsammans med 6 andra unga musiker, studerat in Mozarts opera Cosí fan tutte. I uppsättningen gör Linnea rollen som Dorabella.
Historien är en klassisk förvecklingskomedi där de unga adelsmännen Ferrando och Guglielmo bestämmer sig för att ingå ett vad med deras äldre vän Don Alfonso, där de ska sätta sina fästmörs Fiordiligi och Dorabellas kärlek på prov. På ytan är det en glättig fars där karaktärerna är snudd på karikatyrer snarare än människor men ibland glimtar deras äkta känslor fram. I Mozarts vackra musik får vi känna för och med dessa karikatyrer, som i grund och botten inte är mer än människor som försöker komma underfund med hur de ska handskas med sina relationer och sina känslor av kärlek, saknad och svek. Hela intrigen har tydliga misogyna drag, som måste hanteras och konfronteras om operan ska framföras i dagens kontext. Icke desto mindre innehåller dramat några av Mozarts mest spännande och mångfacetterade kvinnoporträtt, något som gör operan intressant att studera. Operan väcker även frågor om operakonsten i stort - hur handskas vi med repertoar skriven i en annan tid än vår egen? I vår konsert kommer vi att framföra ett urval ur operan, blandat med presentationer som lotsar publiken genom handlingen samt berätta om våra funderingar kring operans problem och teman.
Medverkande
Dorabella - Linnea Andreassen
Don Alfonso - Philip Björkqvist
Despina - Sara Eriksson
Ferrando - Mikael Onelius
Guglielmo - Viktor Rydén
Fiordiligi - Ebba Stahre
Piano - Samuel Skönberg
Nobody
17 Maj 12:30 Hugoteatern (Operahögskolan)
Martin Lissel, avgångsstudent vid Operahögskolan i Stockholm, har skrivit en 21 minuter lång opera baserat på intervjuer med sektledaren Charles Manson som sitt examensarbete. Den 17:e maj sjöng Linnea operans huvudroll, Nobody, i en lunchföreställning på Operahögskolan.
Mer info på operahögskolans hemsida: www.uniarts.se
Nobody -Linnea Andreassen
Intervjuare - William Davis Lind
Musikalisk ledning: Michael Engström
Regi: Patrik Sörling
Ljus: Jimmy Svensson
Musiker: Michael Engström, Gustav Inge & Max Ljung
Svensk Musikvår
Jonas Forssell - komponist och arrangör
Tis 20 Mars 16:30 Folkoperan
I mars 2018 medverkade Linnea under konstmusikfestivalen Svensk Musikvår där hon framförde tre sånger av Jonas Forssell tillsammans med slagverkaren Magdalena Meitzner på Folkoperan. Mer info om arrangemanget och om Svensk Musikvår hittar ni här!
Se hela konserten här:
PROGRAM
Hycklarvalsen
Tre Forssell-sånger för röst och slagverk
"Snårvindan" ur: Horologium Floræ
"Amforta - Overture"
MEDVERKANDE
Jonas Forssell
Mellika Melouani Melani, moderator
Linnéa Andreassen, mezzosopran
Magdalena Meitzner, slagverk
Folkoperans Orkester, Dirigent: Niklas Willén
Stockholms saxofonkvartett
2017
Under en kvinnas hjärta
Oktober 2017
Piteå kammaropera
Hösten 2017 medverkade Linnea i Piteå Kammaroperas uppsättning av kyrkooperan Under en kvinnas hjärta. Produktionen var ett uruppförande av Sven-David Sandström med libretto av Leif Janzon och turnerade i Norrbottens län under oktober månad 2017. För mer info om Piteå kammaropera klicka här.
J. S. BACH
MÄSSA H-MOLL
30 SEP STRÄNGNÄS OCH 1 OKT STOCKHOLM
Hösten 2017 gjorde Linnea sitt första framträdande som solist i J. S. Bach:s mässa i H-moll. Konserten gavs vid två tillfällen, ett i Strängnäs Domkyrka och ett i Hedvig Eleonora K:a i Stockholm. Hedvig Eleonora kammarkör och Stockholm Sinfonietta medverkade under ledning av dirigent Pär Fridberg.
Opera, Svett, Tårar
Sommarmusik i Haga k:a
Den 6:e augusti 2017 bjöd Linnea tillsammans med sopranen Ebba Stahre och pianisten Ludvig Nilsson på ett varierat och skojfriskt konsertprogram med utgångspunkt i den klassiska opera och romans - repertoaren.
Morgondagens Operastjärnor
27 MAJ - 28 MAJ Wermland Opera
I slutet av maj tar Linnea sin masterexamen från Operahögskolan. Studierna avslutas med en föreställning i Operahögskolans regi på Wermland Operas stora scen med utvalda scener ur olika operor där Linnea gör rollen som Dinah i Leonard Bernsteins Trouble in Tahiti och Adolphine i Lars Johan Werles Tintomara.
Mer info: www.wermlandopera.com/evenemang/morgondagens-operastjarnor
DÖDEN SÄGER NEJ
31 MAR - 28 APR Malmö Opera
Människans kraftmätning med Döden är ett klassiskt berättartema som finns i mängder av sagor och filmer. Mitt under andra världskriget skrev Viktor Ullmann Döden säger nej (Der Kaiser von Atlantis), en tragikomisk kammaropera. I Operaverkstans uppsättning sjöng och spelade (!) Linnea rollen som Trumslagaren.