TIDIGARE 


2020


Mån 24 Februari 19:00

Missionskyrkan, Uppsala 


KONSERT

Tillsammans med pianisten Michael Engström gästade Linnea Uppsala Kammarmusikförening med ett varierat program med musik av bl.a. Joseph Haydn, W.A. Mozart, Francis Poulenc, Kurt Weill, Edward Grieg och Rebecka Clarke.

Läs gärna Per A F Åbergs recension av konsertern publicerad i UNT här intill. 


Mer information: kammarmusikiuppsala.se


2019


Ons 23 Oktober 18:30 

Estrad Norr,  Östersund 


Turnerande skolföreställningar

V. 43 Jämtland

V. 45 Västernorrland

V. 46 Norrbotten   

MEMORY 

Jonny Dart mår inget vidare. Han har hamnat rejält på glid och dessutom blivit utslängd från en fest där han försökte få svar på några frågor om sitt förflutna men blivit alltför stökig. Så nu sitter han här, dumpad på en parkeringsplats utanför en stormarknad mitt i natten, och försöker minnas och bringa reda i sitt redan rätt trassliga 17-åriga liv. Då dyker Sophie upp. Hon är rysligt gammal och rätt konstig, t o m lite motbjudande med sin egendomliga lukt och besynnerliga klädsel och att hon hela tiden tror att han är någon annan, någon från mycket länge sedan. Jonny som inte har någonstans att ta vägen, följer med Sophie hem, rakt in i en värld som är än mer kaosartad än hans egen. 

Memory är en nyskriven opera av Jonas Forssell baserad på en roman av Margaret Mahy (1936-2012), en av Nya Zeelands mest kända barn- och ungdomsboksförfattare och produceras av Estrad Norr. 


Mer information: www.estradnorr.se

Jonas Forssell - Text/Musik
Malin Stenberg - Regi
Jens Gustavson - Scenografi
Emma Haake - Mask
Marika Feinsilber - Kostym

Linnea Andreassen - Sophie West
Martin Lissel - Johnny Dart
Jan Löfgren - Nev Fowler
Ylva Gruen - Bonny Benedicta
Jan Levander -Träblås
Stefan Vidmark - Piano
Tomas Nyqvist - Slagverk
Waldemar Swiergiel - Trombon


Sön 3 November 18:00

Uppenbarelsekyrkan, Stockholm

REQUIEM av W.A. MOZART

Klara Nilsson, Sopran
Linnea Andreassen, Mezzo
Mattias Gunnari, Tenor
Oskar Olofson, Bas
Ann Wallström, Konsertmästare
Hägersten A Cappella
Kerstin Börjeson, Dirigent

AMASONERNAS DROTTNING

19 Juni - 20 Juli 2019

ÅRSTA TEATER

För första gången i Sverige spelades AMASONERNAS DROTTNING av Antonia Walpurgis. Denna storslagna och bortglömda barockopera var ett samarbete mellan Den Andra Operan, scenkonstkompaniet Kamraterna, den Köpenhamnsbaserade orkestern Damkapellet och kören Operadonnorna. I föreställningen kunde vi se Linnea göra en kritikerrosad rolltolkning av den krigiska amasonen Antiope. 

Linnea Andreassen var den som sångligt gjorde störst intryck på premiären. 

/ Per Feltzin, Kulturnytt i P1 20 juni 2019

Foto: Maximilan Mellfors
Foto: Maximilan Mellfors

Operan skrevs 1760 av furstinnan Maria Antonia Walpurgis Symphorosa (1724-1780), inspirerad bland annat av svenska drottning Kristina. Förutom operor skrev hon även böcker, var cembalist och sångerska och sjöng själv titelrollen i uruppförandet av Talestri, Amasonernas drottning 1760 i Nymfenburg, München. Operan spelades ofta runtom i Europa under sent 1700-tal men har sedan dess fallit i glömska, likt många andra verk av kvinnor i historien. Tills nu. 

- tredje akten är som ett chorus line där sångarna en efter en får briljera i läckra arior ackompanjerade av danska Damkapellet under ledning av den hurtige cembalisten Marcus Mohlin - mest lysande är den säkra mezzosopranen Linnéa Andreassen.

/ Loretto Villalobos, EXPRESSEN 20 juni 2019

Amasonernas drottning var ett samarbete mellan Kulturhuset Stadsteatern, Kamraterna och Den Andra Operan.

Mer information: kamraterna.com och denandraoperan.se


STHLM NEW OPERA 2019

2 - 5 MAJ, Hugoteatern, Operahögskolan

Utomjording (foto: Martin Hellström)
Utomjording (foto: Martin Hellström)

Under våren deltog Linnea i projektet Sthlm New Opera 2019 som var ett samarbete mellan studenter vid Stockholms Konstnärliga Högskola och Kungl. Musikhögskolan. Samarbetet resulterade i en produktion med två kortoperor, Utomjording av Calle Lindkvist och Emy Stahl samt Förlossningen av Johan Svensson och Hanna Nygren.  

Förlossningen (foto: Martin Hellström)
Förlossningen (foto: Martin Hellström)
Illustration: Paul Garbers
Illustration: Paul Garbers

GULD

30 MARS - 6 APRIL 2019

En fisk som uppfyller alla ens önskningar! Vem skulle inte vilja ha en sån? Nya skor, ett hus, ett slott, en sandstrand och pizza till middag varje dag. Men ändå känner Jacob och hans föräldrar att allting ändå skulle kunna vara lite finare, lite större och lite bättre.

"En sista önskan, fisk, om jag får be: hela världen bara åt oss tre!" sjunger Jacob. Livet leker! Men ju längre tiden går blir havet allt stormigare och fisken allt magrare. Hur ska detta sluta?


En poetisk barnopera om längtan efter lycka och gränsen mellan behov och girighet.

En succé över hela Europa får nu Sverigepremiär!

Med stöd av Kulturrådet, Stockholms Stad Kulturförvaltningen, Konstnärsnämnden och Musikverket. Gästspel på Teater Pero. 


Kompositör: Leonard Evers
Libretto: Flora Verbrugge

Regi: Johannes Schmid
Översättning, scenografi och kostym: Paul Garbers
På scen: Linnea Andreassen (mezzo), Magdalena Meitzner (slagverk), Anna Holter (dans)


Foto: Viktoria Sjöholm
Foto: Viktoria Sjöholm

Lördag 30 mars kl 15.00 - PREMIÄR!

Onsdag 3 April kl. 11:00

Torsdag 4 april kl 10.00 och kl 15.00

Lördag 6 april kl. 11.00 & kl. 15.00

Mer information på www.teatergeist.se

Foto: Viktoria Sjöholm
Foto: Viktoria Sjöholm


2018


J! CONCERT

AV OCH OM
WERNER WOLF GLASER

Söndag 2 Dec 16:00 Konstakademien

Photo: Leonardo Wehlander, courtesy of Judisk kultur i Sverige.
Photo: Leonardo Wehlander, courtesy of Judisk kultur i Sverige.

Linnea medverkade i en konsert som anordnades av Judisk Kultur i Sverige av och om kompositören Werner Wolf Glaser (1913 - 2006). Glaser komponerade många soloverk, en ansenlig mängd kammarmusik för en mångfald instrumentkombinationer, 14 stråkkvartetter, 13 symfonier, 6 operor, balett- och scenmusik, sånger, körverk. För sina insatser i svenskt musikliv mottog han 1993 av hans majestät Kungen Kungliga Musikaliska Akademins förtjänstmedalj i guld.

Medverkande:

Linnea Andreassen, (mezzosopran); Maria Rostotsky (piano), Cecilia och Martin Gelland (violin), Christian Svarfvar (violin), Eric Willliams (cello), Magdalena Meitzner (slagverk), Lilla Akademins kammarkör, dir. Mark Tatlow.

Etienne Glaser läser och Monica Tranströmer berättar.

Mer information på judiskkultur.se

Det Sjunde Inseglet

Stockholm Aug 2018 och Tatuí/Ilha Bela, Brasilien Nov 2018

Foto: Athena Azevado
Foto: Athena Azevado

International Brazilian Opera Company och det svensk-brasilianska kulturförbundet producerade i augusti 2018 världspremiären av Det sjunde inseglet, en ny opera av kompositören João MacDowell med text från Ingmar Bergmans film med samma namn. Linnea gjorde rollen som väpnaren Jöns vid operans världspremiär på Moderna museet under Bergmanveckan i Stockholm.

I November 2018 reste samma produktion till Tatui och Ilha Bela i Brasilien för att framföra verket där.

Mer info om föreställningen hittar ni på brazilianopera.com.  


Text

Ingmar Bergman

Musik
João MacDowell

Regi
Bengt Gomér

Dirigent
Edson Beltrami

Medverkande 

Paulina Pfeiffer, David Wijkman, Linnea Andreassen, Michael Axelsson, Johanna Martell, Maria Demerus, Björn Larson

Orquestra e Choro do Conservatório de Tatuí

 Några skickliga solister sticker ut, som Paulina Pfeiffers Döden med kolsvarta, glittrande ögonhålor och Linnea Andreassen som väpnaren Jöns.

Bo Löfvendahl, SVD


Foto: Athena Azevado
Foto: Athena Azevado

Västerås Sinfonietta och Folkoperan: Förklädd Gud

4 Okt och 6 okt, Västerås Konserthus

Marie Rosenmir, dirigent
Hanna Husáhr, Shadi Ali, Linnea Andreassen, Alexandra Hedin, Janna Vettergren, Thomas Volle, Martin Åsander, solister
Pia Johansson, recitatiör
Lelo Nika, accordion
Camerata InCantus

På Folkoperan har man framgångsrikt gjort djärva och nyskapande uppsättningar av välkända klassiska verk. Förklädd Gud skrevs 1940 med andra världskriget som fond. På Folkoperan ställde man sig frågan vilka som är de mest utsatta idag och började samarbeta med en grupp romska tiggare i Stockholm. Vi får höra deras berättelser och drömmar i en känslostark föreställning med ständig aktualitet.

Mer information hittar ni här.

Förvandlingar i helvetet

Sommar 2018 Malmö och Stockholm


Den franska queer-operan Förvandlingar i helvetet av Isabelle Aboulker spelades i Malmö och Stockholm sommaren 2018.

Tonsättaren Isabelle Aboulker är känd i sitt hemland Frankrike för sina operor för både vuxna och barn. Hon har bland annat belönats med Academie des beaux arts pris 1999. Hennes verk har inte tidigare spelats i Sverige.

Hennes opera Surprises de l'Enfer (Förvandlingar i helvetet) är skriven 1981 med text av Jean-Pierre Vaguer. Två kvinnor, en ateist och en mördare, är på väg till helvetet. På vägen dit passerar de en djävul som drabbats av livsleda och en ängel som förirrat sig långt bort från sin himmel. Kvinnorna har olika förväntningar på livet efter detta och har inte helt lätt att acklimatisera sig. Men när de till slut möts tar allt en ny vändning.

Föreställningens kostym och scenografi är en modern tolkning av Hieronymus Bosch och görs av Bente Rolandsdotter, aktuell med bl.a. Orfeo på Norrlandsoperan. Regi av Ditte Hammar, aktuell med Stämband av stål - den hyllade filmen om Birgit Nilsson.

Föreställningen är ett samarbete mellan Den Andra Operan och Malmö Opera. Mer info om produktionen hittar ni på denandraoperan.se eller malmoopera.se.

I rollerna
Mördaren: Hanna Fritzson
Ateisten: Linnea Andreassen
Méphisto: Tor Lind
Séraphine: Teresia Bokor  

Konstnärligt team
Regi & svensk översättning: Ditte Hammar
Scenografi & kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Musikalisk ledning: Martin Hellström  

Foto: Cecilia Liljeton
Foto: Cecilia Liljeton

Vännernas Operastipendium

Den 12 Juni 2018 blev Linnea den första att ta emot Vännernas Operastipendium under en Högtidssammankomst på Drottningholms Slottsteater. Stipendiet som är instiftat av Drottningholmsteaterns Vänner är på 100 000 kronor och ämnat för unga sångare om just avslutat sin operahögskoleutbildning och som är särskilt intresserade av Drottningholmsteaterns 1600- och 1700- talsrepertoar. Linnea mottog stipendiet ur H.M. Carl XVI Gustafs hand med motiveringen: 

Linnea får Vännernas Operastipendium för sin önskan att lära om praxis, traditioner samt improvisationer i framför allt Mozart, Vivaldi och Händels musik för att få en ökad förståelse för hur denna kan framföras.

Ebba Stahre (sopran) gör rollen som Fiordiligi
Ebba Stahre (sopran) gör rollen som Fiordiligi

Cosí fan tutte - en konsert

20 Maj 15:00 Skebobruk Orangeri

En operakonsert med det bästa och det sämsta ur Mozart och da Pontes opera om kärlek, trohet och otrohet. Följ med på en resa kantad av fulspel, snedsteg och de moraliska dilemman som uppstår när hjärtat och huvudet drar åt varsitt håll. I denna konsert kommer vi att framföra ett urval ur operan, blandat med presentationer som lotsar publiken genom handlingen och ger en introduktion till verkets historia.

Hösten 2017 mottog Linnea ett stipendium från Lisbeth Håkanssons minnesfond för att starta sitt eget projekt Operacirkeln. Projektet är ett studieprojekt där Linnea, tillsammans med 6 andra unga musiker, studerat in Mozarts opera Cosí fan tutte. I uppsättningen gör Linnea rollen som Dorabella

Historien är en klassisk förvecklingskomedi där de unga adelsmännen Ferrando och Guglielmo bestämmer sig för att ingå ett vad med deras äldre vän Don Alfonso, där de ska sätta sina fästmörs Fiordiligi och Dorabellas kärlek på prov. På ytan är det en glättig fars där karaktärerna är snudd på karikatyrer snarare än människor men ibland glimtar deras äkta känslor fram. I Mozarts vackra musik får vi känna för och med dessa karikatyrer, som i grund och botten inte är mer än människor som försöker komma underfund med hur de ska handskas med sina relationer och sina känslor av kärlek, saknad och svek. Hela intrigen har tydliga misogyna drag, som måste hanteras och konfronteras om operan ska framföras i dagens kontext. Icke desto mindre innehåller dramat några av Mozarts mest spännande och mångfacetterade kvinnoporträtt, något som gör operan intressant att studera. Operan väcker även frågor om operakonsten i stort - hur handskas vi med repertoar skriven i en annan tid än vår egen? I vår konsert kommer vi att framföra ett urval ur operan, blandat med presentationer som lotsar publiken genom handlingen samt berätta om våra funderingar kring operans problem och teman.

Medverkande

Dorabella - Linnea Andreassen

Don Alfonso - Philip Björkqvist

Despina - Sara Eriksson

Ferrando - Mikael Onelius

Guglielmo - Viktor Rydén

Fiordiligi - Ebba Stahre

Piano - Samuel Skönberg 


Nobody

17 Maj 12:30 Hugoteatern (Operahögskolan)

Martin Lissel, avgångsstudent vid Operahögskolan i Stockholm, har skrivit en 21 minuter lång opera baserat på intervjuer med sektledaren Charles Manson som sitt examensarbete. Den 17:e maj sjöng Linnea operans huvudroll, Nobody, i en lunchföreställning på Operahögskolan.

Mer info på operahögskolans hemsida: www.uniarts.se

Nobody -Linnea Andreassen
Intervjuare - William Davis Lind

Musikalisk ledning: Michael Engström
Regi: Patrik Sörling
Ljus: Jimmy Svensson
Musiker: Michael Engström, Gustav Inge & Max Ljung

Svensk Musikvår

Jonas Forssell - komponist och arrangör

Tis 20 Mars 16:30 Folkoperan

I mars 2018 medverkade Linnea under konstmusikfestivalen Svensk Musikvår där hon framförde tre sånger av Jonas Forssell tillsammans med slagverkaren Magdalena Meitzner på Folkoperan. Mer info om arrangemanget och om Svensk Musikvår hittar ni här!

Se hela konserten här: 

PROGRAM

Hycklarvalsen

Tre Forssell-sånger för röst och slagverk

"Snårvindan" ur: Horologium Floræ

"Amforta - Overture"

MEDVERKANDE

Jonas Forssell
Mellika Melouani Melani, moderator
Linnéa Andreassen, mezzosopran
Magdalena Meitzner, slagverk

Folkoperans Orkester, Dirigent: Niklas Willén

Stockholms saxofonkvartett


2017


Foto: Anders Alm
Foto: Anders Alm


Under en kvinnas hjärta

Oktober 2017

Piteå kammaropera


Hösten 2017 medverkade Linnea i Piteå Kammaroperas uppsättning av kyrkooperan Under en kvinnas hjärta. Produktionen var ett uruppförande av Sven-David Sandström med libretto av Leif Janzon och turnerade i Norrbottens län under oktober månad 2017. För mer info om Piteå kammaropera klicka här. 

J. S. BACH

MÄSSA H-MOLL

30 SEP STRÄNGNÄS OCH 1 OKT STOCKHOLM

Hösten 2017 gjorde Linnea sitt första framträdande som solist i J. S. Bach:s mässa i H-moll. Konserten gavs vid två tillfällen, ett i Strängnäs Domkyrka och ett i Hedvig Eleonora K:a i Stockholm. Hedvig Eleonora kammarkör och Stockholm Sinfonietta medverkade under ledning av dirigent Pär Fridberg.

Opera, Svett, Tårar

Sommarmusik i Haga k:a

Den 6:e augusti 2017 bjöd Linnea tillsammans med sopranen Ebba Stahre och pianisten Ludvig Nilsson på ett varierat och skojfriskt konsertprogram med utgångspunkt i den klassiska opera och romans - repertoaren. 


Morgondagens Operastjärnor

27 MAJ - 28 MAJ Wermland Opera

I slutet av maj tar Linnea sin masterexamen från Operahögskolan. Studierna avslutas med en föreställning i Operahögskolans regi på Wermland Operas stora scen med utvalda scener ur olika operor där Linnea gör rollen som Dinah i Leonard Bernsteins Trouble in Tahiti och Adolphine i Lars Johan Werles Tintomara

Mer info: www.wermlandopera.com/evenemang/morgondagens-operastjarnor

DÖDEN SÄGER NEJ

31 MAR - 28 APR Malmö Opera

Människans kraftmätning med Döden är ett klassiskt berättartema som finns i mängder av sagor och filmer. Mitt under andra världskriget skrev Viktor Ullmann Döden säger nej (Der Kaiser von Atlantis), en tragikomisk kammaropera. I Operaverkstans uppsättning sjöng och spelade (!) Linnea rollen som Trumslagaren.